24 uur in een Verpleeghuis in Holland Presentatie - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu 24 uur in een Verpleeghuis in Holland Presentatie - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

24 uur in een Verpleeghuis in Holland Presentatie

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

20 Mei 2017 | Roemenië, Valea lui Mihai

Vrijdag 19 mei 2017
Omdat de presentatie toch niet helemaal klaar was al om 6.00 uur wakker. Ben rond 6.30 begonnen met het afronden van de presentatie: 24 uur in een verpleeghuis in Nederland. Verteld aan de hand van foto’s die ik van de afdeling Communicatie en PR heb gekregen wat de werkzaamheden zijn van een verzorgende in een kleinschalige woonvorm voor 6 mensen met verschillende vormen van dementie en gedragsproblemen of (onbegrepen gedrag).
Om 8.30 uur was de presentatie klaar, Ik was opgelucht. En ben toen rustig gaan douchen en eten. Om 10.00 uur op de fiets vertrokken naar het Social Centre ( zoals het verpleeghuis wordt genoemd) Gelukkig deed de beamer het gelijk en was het wachten op de gasten uit Hongarije die vertraging hadden omdat het erg druk was aan de grens i.v.m. het feestweekend in Valea Lui Mihai de Acaciadagen.
Rond 11.00 uur was iedereen gearriveerd en voorzien van koffie en heerlijke koek. In totaal waren en 35 mensen aanwezig. Waaronder een aantal personeelsleden van het Social Centre die niet hoefden te werken. Voorafgaand aan de “conferentie” heb ik nog even een aantal bewoners bezocht. Een aantal waren blij mij weer te zien en zeiden Ollanda. Ollanda. Maandag hoop ik uitgebreider met de bewoners te praten en samen met de bewoners activiteiten te doen zoals groepsgymnastiek, mandela’s inkleuren en een Jeu de Boules voor in de tuin op het gras.
De presentatie
Ik vond het best wel spannend om de presentatie te geven. Het is de 1e keer dat ik in het buitenland voor zo’’n groep professionals iets vertel over mijn werk in Nederland. In kleiner kring wel in het verpleeghuis. Magda Olofsen heel veel dank voor de foto’s die ik van communicatie heb gekregen.
Aan de hand van de foto’s heb ik verteld hoe 1 dag er gemiddeld in een Kleinschalig wonengroep voor bewoners met Dementie en onbegrepen gedrag er uit ziet. Zelf heb ik weinig verteld, Omdat Lize de presentatie vertaalde in het Hongaars hoefde ik weinig aan te vullen. Ik was ook met een ½ uur klaar.
De laatste 10 minuten van de presentatie heb ik met alle aanwezigen 10 minuten groepsgymnastiek gedaan. Eerst oefenening voor je hoofd armen nek en benen. En daarna heb ik de ballen en kegel met ringen die ik in de plaatselijke speelgoedwinkel heb gekocht gebruikt. Het was leuk de verzorgenden en alle artsen e.d. deden vrolijk mee.
Activiteiten doen hoeft niet duur te zijn, ook niet ingewikkeld. Denk simpel en doe het gewoon. Maar veranderingen kosten zijn en motivatie en als directie/management moet je een duidelijke en strakke visie hebben om die uit te voeren. En vasthouden aan de weg die is ingeslagen.
De klacht is ook hier dat personeel niet altijd gemotiveerd is om te veranderen. Maar dat is van alle tijden en van alle landen. Niets nieuws onder de zon.
Presentatie uit Hongarije uit Balmazülvaros een plaats in de buurt van Debrecen.
De manager van dat verpleeghuis wat 50 bewoners heeft ook voornamelijk met dementie doet al veel dezelfde dingen en activiteiten als in Nederland.
Het verpleeghuis heeft een eigen keuken en ze hebben een functie in het dorp als Wijkcentrum waar de ouderen uit het dorp kunnen komen voor dagopvang en een warme maaltijd.
De bewoners zitten daar in rolstoelen en komen uit bed. En ze doen allerlei Welzijns activiteiten, geheugentraining, groepsgym en ze hebben een reminiscentie groep waarin ze met een aantal ouderen goede herinneringen van vroeger aan de hand van thema’s bespreken. Ook maken ze uitstapjes naar het museum en de dierentuin en komen er mensen in het verpleeghuis iets vertellen over bijenhouden, natuur enzzzzz………
Aan het eind van de bijeenkomst kwam de burgemeester en de wethouder van Valea lui Mihai om ons te bedanken voor onze komst en uit te nodigen voor de lunch in het restaurant.
Eten in het restaurant.
Rond 13.00 uur was de bijeenkomst afgelopen en gingen we naar het plaatselijke restaurant waar we met zijn allen een heel uitgebreid diner hebben gehad. Heel lekker en als afsluiting een groot stuk taart.
Gesproken met de geriatrische arts Judith uit Margitha de plek waarvan uit vaak de patiënten worden opgenomen in het verpleeghuis van Valea Lui Mihai.
Na afloop van de bijeenkomst gesproken met de manager van het verpleeghuis die ook een presentatie hield. Ze zou graag een uitwisseling zien met de Zorggroep in Nederland.
Ik heb beloofd informatie en folders te sturen. Ik was het compleet vergeten om mee te nemen vanuit Nederland. Een beetje slordig.
En bijgepraat met de dochter van huisarts Marika, zij studeert Theologie in Debrecen en komt waarschijnlijk volgend jaar voor een stage naar Nederland.
Aan het eind van de bijeenkomst kregen alle deelnemers een tas met cadeaus van de Gemeente Valea Lui Mihai met wijn, acacia honing, palinka een soort zelfgestookte jenever en een gevlochten brood + een fotoboek van 25 jaar Aciciadagen in Valea Lui Mihai. Ze zijn 2 jaar na de omwenteling en de val van de Berlijnse Muur in 1991 met het festival begonnen.