Dag 3 Naar de Zoutmijn in Turda en naar Cluj - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Dag 3 Naar de Zoutmijn in Turda en naar Cluj - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Dag 3 Naar de Zoutmijn in Turda en naar Cluj

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

07 Mei 2016 | Roemenië, Valea lui Mihai

Na een beetje een korte nacht slapen zijn we ( Joszef en Lotte en ik) rond 8.15 uur vertrokken naar Cluj en Turda dat is een reis van 320 km heen en ook weer terug. ( Ben bijna in Parijs geweest als we vanuit Nederland rekenen) rond 11.00 gestopt en soep gegeten gemaakt van koeienmaag en zure room. Dat is een Roemeense specialiteit. Het smaakte prima.

rond 12.30 uur kwamen we aan bij de zoutmijn in Turda, die 90 meter diep is waarvan ook nog een meer met zout water van 8 meter diep. vanaf 1270 winnen ze al zout daar en vanaf 1780 tot 1932 werkten er honderden mensen in de zoutmijn. nu is het een museum en beneden kan je roeien met een bootje in het meer en er is een midget golf en een speeltuin voor kinderen. Je kan met de lift en met de trap 13 verdiepingen. Ik heb stoer de trap opgelopen. Goed voor de conditie en je voelt het zout gewoon in je adem. het was indrukwekkend.

Om 15.15 vertrokken we naar Cluj daar hebben we een uurtje rond gelopen en de katolieke Cathedraal bezichtigd en een stukje door de stad gewandeld. Rond 17.30 begon de terugreis weer ongeveel 320 km. Restaurants zijn niet zo dik bezaaid, alleen afhaal pizzaria's maar eindelijk rond 19.00 uur hadden we een Restaurant gevonden in Tasnad, een kuuroord met thermobaden en hotels. dat was 11 jaar geleden nog niet zo, wel de thermobaden maar geen kuuroord. ik kende het niet meer terug. het eten was heerlijk. soort gegrilde kipfilet met salade en patat. rond 21.30 uur waren we weer in Valea. Een lange dag maar gezellig en veel van het land gezien. Het was prachtig heuvelachtig maar ook nog bergen gezien met sneeuw erop. Allemaal een goede zondag gewenst.

groetjes van Grietje Mooiweer

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013