Van gezellige gesprekjes en zigeunerproject - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Van gezellige gesprekjes en zigeunerproject - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Van gezellige gesprekjes en zigeunerproject

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

29 Mei 2013 | Roemenië, Valea lui Mihai

Alweer de 9e dag, waar blijft de tijd, zit al bijna op de helft. Begin een beetje met de dagen in de war te raken ( Alzheimer light??)

Vanmorgen weer naar het Socail Centre geweest, ik begin me er al een beetje thuis te voelen, weet zo’n beetje de gang van zaken en vandaag van Ildico er zij spreekt goed Duits en dat communiceert wel makkelijker. Vind het wel een prettig idee dat de washandjes binnenkort komen, ik blijf die sponzen vies vinden.

Vanmorgen weer een aantal bewoners gewassen en daarna de mannen geschoren. Dat hoort blijkbaar niet bij de dagelijkse zorg want ze hadden allemaal baarden van 2 dagen.

Het is leuk dat ze je beginnen te kennen, ik krijg steeds meer vragen over voetbal, hoe oud ik ben, hoe lang ik nog blijf enz… enz… ook sommige woorden ga ik verstaan en met een zakwoordenboek wat en hoe in het Hongaars kom ik al een heel eind.(toch maar een cursus Hongaars gaan volgen).Tijdens de verzorging zijn er meestal andere zusters in de buurt en zij vertalen dan wat de bewoners zeggen.

Het is voor het eerst behaaglijk buiten, de was is al bijna droog( heb maar 1 uniform bij me en ik heb het nogal snel warm tijdens het wassen.)Kon zonder jas fietsen. Zit buiten op de stoep dit verhaaltje te tikken het is buiten warmer dan binnen.

Na de maaltijd, soep, gekookt spinazie a la crème met brood en gebakken lever en een schaaltje pudding, ben ik naar het zigeunerproject van Areke Wigmans geweest, sinds 3 jaar geleden is het weer flink uitgebreid. Ongeveer 70 voornamelijk zigeuner kinderen komen na schooltijd 13.00 uur daar warm eten en hebben in 8 verschillende groepen huiswerk begeleiding. Daar komt thuis niets van.

De zigeuners zijn zo onder ontwikkeld dat ze weinig structuur hebben er is daar een jongen hij is nu 12 jaar en krijgt nu pas door hoe hij moet lezen en schrijven hij neemt al vanaf zijn 7e jaar deel aan het project. Areke leidt het project nu 9 jaar. Ze heeft heel veel opgebouwd, sinds ongeveer 3 jaar hebben ze ook een eigen kerk een kleine Baptistengemeente.

www.gipsymission.nl

Areke woont heel bescheiden in een klein appartementje kamer keuken slaapkamer 5x 3 meter en een badkamer/toilet. De hele dag komen er mensen aan de poort voor paracetomol, aandacht,”wonderzalf VSM zalf tegen stoten en vallen. Voor ieder heeft ze een goed woord en voor de kinderen een knuffel aandacht.

De komende week ga ik een paar dagdelen daar kijken en meehelpen want 1 juni is de Internationale dag van het kind, op dinsdag 4 juni vieren ze de verjaardag van alle kinderen met een soort zeskamp, dan heeft ze wel extra hulp nodig.

Morgenochtend hoop ik de klas van Katy te bezoeken, ze geeft les op de school dichtbij de Reformd Church(Hongaars Gereformeerd) daarna ga ik even naar de markt, wat spulletje kopen voor a.s. zondag dan hoop ik klein beetje mijn verjaardag te vieren, moet nog gaan bedenken hoe ik dat ga doen, kan zelf geen taart bakken, en hoeveel mensen komen er?? En hoe is het weer?? Mijn huis is niet zo groot en heb ook niet zoveel stoelen. Maar dat komt allemaal wel goed.

  • 29 Mei 2013 - 17:06

    Herman Holtrust:

    Grietje, wat schrijf jij mooie verhalen, dat had ik natuurlijk kunnen weten .Het is prachtig dat je het daar zo leuk hebt, ook prachtig dat je de mensen in het dorp kunt helpen.De tijd gaat snel , ik hoor nog wel eens je verhalen over je verblijf.

    Groetjes, Herman

  • 30 Mei 2013 - 09:15

    Jansje:

    Hoi Grietje, wat een belevenissen. Erg fijn om zo met je mee te leven via je verhalen.
    Volgens mij gaat het lukken met de washandjes. Goed dat je zo samen kunt verbeteren.
    Ik wens je een gezellige verjaardag toe en hoop dat je af en toe ook even wat tijd voor jezelf kunt nemen om het een en ander te verwerken.
    Sterkte met alles en blijf ook genieten!

  • 30 Mei 2013 - 09:32

    Jolanda:

    Hoi Grietje!

    De verpleegsters weten niet wat ze zien als de washandjes komen..
    De patienten zullen het ook vast prettiger vinden.

    Helpen met de zigeunerkinderen is ook een bijzondere ervaring.

    We hadden ook aan je verjaardag gedacht!
    Alvast een fijne dag, het wordt bijzonder dit keer en anders.

    Groetjes van ons.


  • 01 Juni 2013 - 20:18

    Truida Kroon:

    Dag Grietje, Zomaar even een antwoord op de vragen en natuurlijk wat je doet. Wat een leuk werk zou wel zo naar je toe willen komen toen Ans mij Dinsdag j.l. vertelde waarom er maandagavond spontaan op zang wqashandjesactie werd gehouden. Ook s tuurt Ans mij jouw mailtjes naar mij toe zodat ik dit rustig kan overlezen. Alleen het werk wat je doet vroeger droomde ik dat ik iets in de zending zou doen maar helaas mijn gezondheid liet ddit niet toe maar toch.... elke keer als er wat over wordt verteld dan spreekt het weer aan,maandagavond was ik niet op zang(vanwege een darmonderzoek),maar zaterdag wel meegezongen op de korendag wat een verschil van koren, van de week nog verschillende reacties gehad dat we erg mooi gezongen hadden!!! Maar Grietje nog even op jou terug geniet van het mooie werk in Gods wijngaard en jij ziet nu met andere ogen hoe het anders kan zijn als in Nederland met al de regeltjes en wetjes. Omdat ik niet zo vaak met mijn laptop werk en gebruik kom dit mailtje wel een beetje laat maar toch van harte. Veel plezier Truida

Tags: gipsymission

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 28043

Voorgaande reizen:

16 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Mei 2017 een Week Roemenië

05 Mei 2016 - 10 Mei 2016

Korte reis naar Vale Lui Mihai.

16 November 2013 - 23 November 2013

Werkbezoek Roemenen aan Nederland

21 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Mijn 10e reis

Landen bezocht: