Van zingende kinderen en een rokende wasmachine... - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Van zingende kinderen en een rokende wasmachine... - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Van zingende kinderen en een rokende wasmachine...

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

30 Mei 2013 | Roemenië, Valea lui Mihai

Vandaag dag 10
Gisteren had van dinsdag op woensdag niet zo goed geslapen en daar kreeg ik gisteravond last van, een duffe avond wat tv gekeken en in slaap gevallen op bed. Om 22.30 uur ( 21.30 uur bij jullie) belde mijn moeder, na een gezellig babbeltje en uitwisselen van verhalen ( jongen van 22 uit Doornspijk verongelukt afgelopen maandag, hij is stiefzoon van Rianne Preuter die directiesecretaresse is geweest in Sonnevanck 10 jaar geleden. ( heftig hoor)

Daarna was ik weer helemaal wakker en heb de mail gelezen, leuk hoor al die reacties op mijn blog, en volgens mijn moeder en Betty stromen de washandjes binnen.

Donderdag 30 mei. Een vakantiedag.

Vanmorgen uitgeslapen voor mijn doen tot 8.00 uur, na een ontbijtje met geroosterd brood en yoghurt en muslie heb ik de school van Katy bezocht, ben daar 1 lesuur van 50 minuten aanwezig geweest. Het was de 2e klas kinderen van 8 jaar, ze kregen Hongaarse grammatica.

In de 1e klas leren ze Hongaars de 2e klas Roemeens en de 3e klas Duits of Engels. ( de school van Katy is klas 1 t/m 4 van 7 tot 11 jaar) dan gaan ze naar de soort Middelbare school is klas 5 t/m 8 van 12 t/m 16 jaar en dan is er nog klas 9 en 10 dat zijn de leerlingen van 17 en 18 jaar. Als ze verder willen studeren, moeten ze naar Oradea, Margita of naar Debrecen (Hongarije) voor de universiteit of Hoger Onderwijs.

Aan het eind van het lesuur hebben ze nog een lied voor mij gezongen.
Het schoolplein ziet er niet best uit geen gras of tegels maar zand en grote plassen, ook het klaslokaal en de toiletgroep heeft nieuwe ramen gehad maar dan is er geen geld om te schilderen en op te knappen. Speeltoestellen en een vracht tegels zou fantastisch zijn voor de kinderen.

Katy staat nu weer sinds 1 mei voor de klas, ze heeft 2 jaar betaald ouderschapsverlof gehad omdat haar dochter Lila 5 mei 2011 is geboren. ( 120 euro per maand) Het schooljaar stopt 22 juni en start weer op 15 september. De kinderen hebben 3 maanden zomervakantie. Dat is eigenlijk te lang, dan vergeten ze weer een hoop dingen, de ouders zijn druk in de tuin en op het land en ze worden aan hun lot overgelaten.

Daarna even op de markt gelopen, kwam al zo waar bekenden tegen, 2 verzorgenden van het Social Centre, de dochter van de meneer die maandag is overleden en de oude juf van de gehandicapten opvang.

Wat groente gekocht en nu waren er wel kleine kipjes en eenden levende kippen en eenden die wachten op een koper zodat ze geslacht en gegeten kunnen worden. En veel kleding en schoenen kramen, Je kan er ook kostuums kopen, een beetje glimmende stof en veel zwart en antraciet kleur wel heel fleurige overhemden.

Het was lekker weer droog bewolkt en een beetje broeïerig. Rond 11.15 uur was ik weer thuis, buiten een kopje koffie gedronken met het laatste stukje taart van buurvrouw Turucz.

Rond 12.00 uur begon het te stortregenen en kregen we een onweersbui. Met Marica gebeld of ze me wilde ophalen, ik zag het niet zo zitten om door de onweersbui te fietsen. Marica kwam om 13.20 uur met het eten want ze moest vanmiddag werken en had geen tijd om mij terug te brengen.
Het menu bestond uit groentesoep, een soort Kaposta ( gebroken rijst met plakjes spek en wittekool met daarover heen crème fresh. En als toetje kersen van de markt en aardbeien met slagroom uit de tuin.

Het regende zo hard dat het onder de deur in het halletje liep, de mat werd helemaal nat.Deze in de wasmachine gedaan, toen kreeg ik ander vuurwerk, er ontstond kortsluiting in de motor van de wasmachine, de stroom sloeg uit en er kwam rook uit de machine, buurman Zoltan en zijn zwager en schoonzoon hebben gekeken, de motor is doorgebrand, het is een oude wasmachine uit Nederland, de reparatie duurt 2 weken, dan ben ik al weer terug in Nederland.

Ik mag bij de buren de was komen brengen, dat ga ik dan maar doen. Toch handig zulke gastvrije buren. Tijdens het wachten op het centrifugeren van de mat een spelletje Uno gespeeld met de buurjongetjes en met Oma de moeder van Csilla.

  • 04 Juni 2013 - 23:36

    Sonja Jager:

    Wat maak je veel mee zeg,mooi om te lezen.
    En het lijkt of je al aardig bent ingeburgerd,kan ook niet anders he met al die lieve mensen.
    Nog een goede en mooie tijd gewenst.
    groetjes Sonja.

Tags: wasmachine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 28061

Voorgaande reizen:

16 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Mei 2017 een Week Roemenië

05 Mei 2016 - 10 Mei 2016

Korte reis naar Vale Lui Mihai.

16 November 2013 - 23 November 2013

Werkbezoek Roemenen aan Nederland

21 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Mijn 10e reis

Landen bezocht: