Van dagje Social Centre en verjaardagsboodschappen - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Van dagje Social Centre en verjaardagsboodschappen - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Van dagje Social Centre en verjaardagsboodschappen

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

31 Mei 2013 | Roemenië, Valea lui Mihai

Dag 11.
Het begint routine te worden, op maandag woensdag en vrijdag naar het Medisch Social Centre.

Vanmorgen weer geholpen met wassen, een bewoner hadden diaree en heeft gebraakt, hij was ziek. De verpleegkundige heeft hem verder verzorgd en koorts opgenomen.

“ Mijn vriendje Imre” had ook ontlasting gehad en zijn incontinentiemateriaal afgedaan, wat ik erg lastig vond was dat de verzorgende op hem mopperde, nem sobot, niet doen, hij moest huilen. Ik heb tegen hem gezegd dat hij er ook niets aan kon doen. Ik heb hem verzorgd en even in een stoel gezet die daar voor niets op de gang staat. Hij zat er prima in. Maar volgens de zusters was dat geen goed plan en legden ze hem nadat het bed was verschoond weer op bed.

Doordat ik de taal niet machtig ben kan ik dan niet uitleggen waarom het goed zou zijn als iemand wel een poosje uit bed is.

Geholpen met ontbijt geven dit komt nu gelukkig wel rond 9.00 uur. Maandag was het pas 10.00 uur.

Na het ontbijt de mannen weer geschoren. Een meneer zei ik ben nu al 3x deze week geschoren. Uitgelegd dat we in Nederland dat elke dag doen.

Na het scheren een gesprek gehad met de assistente en met de verpleegkundige, uitgelegd dat er vanuit Nederland washandjes onderweg zijn, maar of die boodschap helemaal is geland weet ik niet.

Daarna ouderwets met de hand gewassen, ik heb maar 1 uniform mee en nog wat andere kleding, het is hier prachtig weer dus buiten gewassen en uitgespoeld en bij de buren de was in de gecentrifugeerd.

Buurvrouw Turcuz oma ligt vanaf dinsdag in het ziekenhuis voor onderzoeken en voor instellen van insuline, ze komt waarschijnlijk zaterdag of zondag weer thuis.

Vanmiddag mijn huis gepoetst want morgen komt Jennever en dan is daar geen tijd voor.
Alvast wat boodschappen gedaan voor mijn verjaardag zondag, en zowaar ook nog slingers bemachtigd.
Mijn was is al bijna droog.

Morgen komt Jennever en arts Marica en haar man vertrekken morgen voor een reis naar Spanje van 2 weken met de bus. Gelukkig wonen in het dorp meer mensen die ik ken. Vandaag is de helft van mijn verblijf hier voorbij en gaan we aftellen.

Ik zie uit naar de komst van Jennever en mijn verjaardag het wordt vast gezellig, hopelijk ook een beetje goed weer.

Goed weekend allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 28055

Voorgaande reizen:

16 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Mei 2017 een Week Roemenië

05 Mei 2016 - 10 Mei 2016

Korte reis naar Vale Lui Mihai.

16 November 2013 - 23 November 2013

Werkbezoek Roemenen aan Nederland

21 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Mijn 10e reis

Landen bezocht: