Van 125 washandjes en een heel klein achternichtje - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Van 125 washandjes en een heel klein achternichtje - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Van 125 washandjes en een heel klein achternichtje

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

03 Juni 2013 | Roemenië, Valea lui Mihai

Dag 14 maandag 3 juni 2013

Samen met Jennever op de fiets naar het Social centre, bepakt en bezakt met 125 washandjes.
We zijn ze gelijk gaan gebruiken, ook de verzorgenden en de bewoners, ze begonnen gelijk te wassen of ze elke dag een washandje gebruikten.
Samen met Jennever de kamer met de dementerende dames boven gewassen en nog beneden 2 bewoners. Daarna brood rondgedeeld en kennis gemaakt met Iboya, een bewoonster die samen met Jennever een sigaretje rookte en een heel verhaal afstak waar we niet veel van begrepen maar aandacht vinden ze leuk.

Na het ontbijt kregen we lekkere zelfgebakken taart van Marta de maatschappelijk werkster, gisteren had haar dochter haar examen feest gehad in Oradea, ze gaat nu studeren voor tandarts net als haar vader. De afgestudeerden maken allemaal een fotoshoot en dat wordt gebonden in een album erg mooi gedaan als aandenken aan hun school ook met de docenten.

Jennever is tante geworden van Eva, ze is vanmorgen rond 5.30 uur geboren d.m.v. een keizer snee, de harttonen vielen weg bij de weeën en daarom is Anna Sophia Charlotte ( Eva) met een spoedkeizersnee ter wereld gkomen, ze weegt 2500 gram maar alles is goed. Bert Jan hebben we even teruggebeld, Jennever vind het fijn dat ze morgen naar huis kan. Toen Lisanne is geboren moest ze wachten tot zaterdag omdat ze op vakantie was in Luxemburg.

Daarna weer teruggefietst en gedoucht, het is daar erg warm in het Social Centre. Toen begon het flink te regenen, we hebben gewacht tot het bijna droog was en toen zijn we naar de Gypsymission van Areke Wigmans gefietst, het was slingeren om de plassen en de modder maar dat heeft ook wel wat. Na soep met brood en voetballen met de kinderen hebben we Areke een uur geholpen met het knippen van poppen voor het kinderfeest van morgen. Het heeft nog meer geregend en er was nog meer modder dan op de heenweg, we zaten onder de spetters maar dat is Roemenië.

Nog een beetje salade van gisteren opgegeten en vanavond gaan we Hollandse pot eten, kippepootjes met spinazie en gekookte aardappelen.
Morgen gaat Jennever al weer naar huis en begin ik aan mijn laatste week in Valea Lui Mihai. Het zal best stil zijn, maar het is nu aftellen en over een week kom ik ook weer naar huis.

Ps. Door de voorzitter van mijn koor OGCK ben ik gevraagd om mijn verhaal te komen doen voor de Locale omroep van Oldebroek, dat lijkt me wel leuk om te doen. Binnenkort op een donderdagavond van 19.00 tot 20 uur.
Groetjes allemaal.

  • 03 Juni 2013 - 20:34

    Betty:

    Hoi Grietje & Jennever,
    gefeliciteerd met de geboorte Eva, ik zag net haar foto ... wat een lief klein meiske!
    Leuk dat de washandjes goed ontvangen zijn.
    Gezellige avond nog samen, en sterkte met afscheid nemen.

    Jennever: goede reis morgen, en Grietje: goede dagen nog daar!
    Groeten, Betty

  • 03 Juni 2013 - 20:55

    Agaath De Weerd:

    ha Grietje,

    Super dat je een zo leuke vakantie hebt. Geniet van de laatste week en kom weer veilig thuis!


  • 03 Juni 2013 - 21:36

    Everlien :

    Hallo Grietje

    Gefeliciteerd met je verjaardag en met Eva Jennever ook van harte gefeliciteerd goede reis terug

    Gr Bert Everlien en Bernalt

  • 04 Juni 2013 - 08:12

    Ina:

    Hoi Grietje,

    Wat mooi werk kun je en mag je doen: aandacht geven aan mensen die dat tekort komen. Leuk ook dat je nichtje er is zodat je dat samen kunt 'delen'. Ik wens je nog goede dagen. Succes, sterkte en wijsheid.

    Groetjes
    Ina

  • 06 Juni 2013 - 00:53

    Jaap Sneep:

    Dag Grietje

    Complimenten voor je inzet. Wat hebben ouderen die zo kwetsbaar zijn het moeilijk. Zijn ze niet jaloers of boos t.o.v. de nederlandse situatie? Mijn indruk is van niet. Volgens mij wordt je daar volledig geaccepteerd.
    In ieder geval lees ik je verslagen met aandacht. O ja, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik wens je nog een plezierige week toe. Daarna goede thuisreis toegewenst. Tot ziens in Nederland. Waarschijnlijk Sonnevacnk.

    groeten

    Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 28049

Voorgaande reizen:

16 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Mei 2017 een Week Roemenië

05 Mei 2016 - 10 Mei 2016

Korte reis naar Vale Lui Mihai.

16 November 2013 - 23 November 2013

Werkbezoek Roemenen aan Nederland

21 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Mijn 10e reis

Landen bezocht: