Van Jennevers vertrek en een gipsy spelmiddag - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Van Jennevers vertrek en een gipsy spelmiddag - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Van Jennevers vertrek en een gipsy spelmiddag

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

04 Juni 2013 | Roemenië, Valea lui Mihai

Dag 15

Vanmorgen gezellig samen ontbijtje gemaakt met Jennever want om 8.45 uur kwam Pisti ons ophalen om Jennever naar het vliegveld te brengen. Er reed ook nog een vriendin van Imola mee die we in het centrum hebben afgezet.
Pisti dacht dat Jennver naar het treinstation moest, de verwarring was weer gauw opgelost en we waren eigenlijk wat te vroeg op het vliegveld, er is ook nog een uur tijdsverschil. Rond 9.00 uur Hongaars/Nederlandse tijd waren we op het vliegveld, omdat Pisti nog moest werken kon ik niet blijven om Jennever uit te zwaaien.

Met een SMS je heeft Jennever laten weten dat ze zonder problemen door de douane was gekomen en dat ze om 13.50 uur veilig was geland in Eindhoven.

Om 11.00 uur was ik weer terug in mijn huis, nog even wat gerommeld en de was naar Marica's huis gebracht. Met de moeder van Marica gaat het goed, geen last meer van benauwdheid.

Het was wederom een koude dag, de hele dag geen zon gezien en een beetje regen niet warmer dan 14 graden.

ron 13.00 uur was ik bij de gipsymission van Areke, heb gespeeld met de kinderen en gegeten, Daarna was er een spelmiddag waar in de verjaardag van alle kinderen wordt gevierd n.a.v. Internationale Dag van het kind op 1 juni. Ze hebben een leuke pop van latex handschoenen in elkaar geknutseld en geschilderd, en na een ijsje was er een spel circuit buiten gelukkig was het droog.

Rond 17.30 uur was er taart en kregen alle kinderen een kadootje en rond 18.00 uur mochten ze naar huis. Er waren ruim 50 kinderen, soms is het wel druk, de zigeunerkinderen hebben heel veel gedragsproblemen door alcoholgebruik van vooral de vaders en doordat er weinig opvoeding wordt gegeven door de vaak jonge moeders 14 of 15 jaar en dan je 1e kind is traditie daar.

Areke vertelde dat het nu gesmeerd loopt en dat het heel wat jaren heeft geduurd voordat de kinderen structuur begrepen in het dagcentrum, men is best streng voor de kinderen, maar ze gedragen zich niet echt anders wel druk, maar de jongetjes schoppen en vechten wel snel. Je kan merken dat er veel buitenlandse stagaires komen op de gipsy mission want ze spreken wat Nederlands, Duits en Engels leren ze op school.

Ik heb het hele programma niet tot het eind gevolgd, maar ben rond 17.30 uur naar huis gegaan. Ik vind het leuk zo'n middagje maar doe maar maar oudere mensen, dat is meer mijn ding. Ook is het lastig dat ik ze niet kan verstaan. Maar al met al heb ik een aardige indruk gekregen van het goede werk dat Areke Wigmans al ruim 9 jaar doet onder de zigeuners van Valea. De 1e resultaten zijn er dat een Gipsy jongen zijn diploma van de middelbare school heeft gehaald en gaat studeren voor automonteur.

In de bijlage stuur ik straks een paar foto's van het feest en mijn kleine achternichtje.

't Is wel stil dat Jennever weg is, maar over 1 week ga ik naar huis, dat is ook wel weer fijn. begin Holland toch wel een beetje te missen en de bezoekjes aan kennissen en familie

Groetjes van Grietje


  • 04 Juni 2013 - 21:53

    Jaap Riepma:

    Hallo Grietje,

    Gisteravond eetclub bij mij gehad. Op het menu stond........kalkoenbout!, meegenomen uit Oldenburg in Duitsland. Je begrijpt dat Willem-Joost er geen hekel aan had.
    Het weer begint hier eindelijke en beetje goed te worden. Dit weekend was het weer erg koud.
    Groetjes en tot binnenkort.
    Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 28040

Voorgaande reizen:

16 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Mei 2017 een Week Roemenië

05 Mei 2016 - 10 Mei 2016

Korte reis naar Vale Lui Mihai.

16 November 2013 - 23 November 2013

Werkbezoek Roemenen aan Nederland

21 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Mijn 10e reis

Landen bezocht: