Van de markt en al een beetje denken aan afscheid - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Van de markt en al een beetje denken aan afscheid - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Van de markt en al een beetje denken aan afscheid

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

06 Juni 2013 | Roemenië, Valea lui Mihai

Dag 17
We gaan nu echt aftellen, over 5 dagen ga ik weer naar huis. Ook wel een fijn idee, weer alle familie en vrienden zien en spreken en vooral mijn kleine achternichtje Eva gaan bewonderen, die dan inmiddels wel thuis zal zijn.

Vandaag een vrije dag, maar ja uitslapen kan ik niet zo goed. Maar wel lekker dat je rustig aan kan opstaan en wat aanrommelen in huis.
Het is donderdag dus ben ik even naar de markt geweest, ook daar wat foto’s gemaakt van het dorp en van de markt.

Met de computer naar de serviceshop geweest, helemaal goed is hij nog niet, want na een half uur slaat hij spontaan uit. Wel lastig als je net een mailtje aan het schrijven bent en later dus weer overnieuw moet beginnen. Dus schrijf ik mijn verhaaltje maar eerst in word want dat slaat automatisch op, dan ben ik mijn verhaal niet kwijt.

Veel ga ik niet meer kopen want ik wil de koelkast leeg hebben als ik naar huis ga. Alleen even bij de slager een karbonade en een stukje varkensvlees gekocht voor morgen en zondag of maandag.

Daarna thuis bezig geweest met het inpakken van de kadootjes voor de mensen hier van wie ik gastvrijheid heb genoten, Katy voor de fiets en het bakken van de taart, Areke voor het eten deze week en voor Marica en Sandor die hun woning ter beschikking stellen.

Ook heb ik een mailtje gestuurd naar Manager Ina met de vraag of in november 2013 a.s. een aantal verzorgenden en de maatschappelijk werkster een aantal dagen in Sonnevanck en onderdelen van de zorggroep mogen meelopen om kennis te maken met de zorg in Nederland.

Voor lezers onder jullie die graag zouden willen kijken in Roemenië in het Social Centre, dat kan ik van harte aanbevelen, voor minder dan 50,-- ben je met het vliegtuig heen en weer van Eindhoven naar Debrecen 2x per week op dinsdag en op zaterdag.
en je staat weer met beide benen op de grond hoe goed het is in Nederland met de gezondheidszorg en de zorg en aandacht voor de bewoners en bezoekers. Het onderkomen waar ik logeerde mag gebruikt worden voor overnachtingen, het is niet luxe maar goed.

Misschien zit er wel een uitwisseling in om samen dingen te veranderen, wie weet.

Vanmiddag weer bij Areke en de gipsy-mission gegeten, gezellig met het zelfde groepje meisjes van ongeveer 10 jaar, ze spreken een beetje Duits en met het woordenboek Wat en Hoe in het Hongaars kom je een heel eind.

Na het eten gesproken met de man van de directrice hij is Baptist predikant in een nabijgelegen dorpje, de gemeente is gegroeid van 15 naar 50 leden + kinderen e.d. Ze hebben veel plannen om ook in dat dorp een soort gelijke missie op te zetten voor de zigeunerkinderen en de kinderen uit het dorp, om de levensstandaard omhoog te krijgen, maar ja zoals altijd is er geen geld. Werk genoeg, het kost tijd maar voor de kinderen is er straks een beter vooruitzicht op een werk en inkomen en ook voor de achtergestelden zoals de armen en zigeuners.

Aan het eind van de middag ga ik op de kinderen van Katy passen zodat zij kan studeren want ze heeft maandag examen in Oradea een aanvullende opleiding voor kinderen die moeilijk kunnen leren lezen en schrijven.
Vanavond ga ik uit eten met Areke in een restaurantje aan het eind van het dorp.

Morgenochtend weer naar het Social Centre bijna voor het laatst. Maandag de laatste dag geef ik de handdoeken die ik gekocht heb voor het geld dat de groep van Jeanet heeft ingezameld in Sonnevanck.
Zo toch nog weer een heel verhaal. Bedankt voor jullie reacties allemaal en wie weet komen jullie deze kant op, het is erg verreikend.

Groet van Grietje

  • 06 Juni 2013 - 15:49

    Karin:

    Hoi Grietje,

    Geniet nog even van de laatste dagen!
    Super goed werk heb je daar gedaan!

    Groet Karin

  • 06 Juni 2013 - 21:59

    Jaap Riepma:

    Ha die Grietje,

    Nou ik ben ook een dagje wezen winkelen met Anne en Lies in Duitsland. Was leuk om in Leer en Oldenburg te zijn. De vitrinekast is ook weer gevuld. En tja, daar kwam ik ook die kalkoen tegen, vandaar.............

  • 07 Juni 2013 - 07:38

    Ina:

    Succes nog even en alvast een goede reis!

  • 07 Juni 2013 - 10:45

    Martin:

    Hoi Grietje, leuk joh die foto's. Heel herkenbaar en we zouden zo in de auto stappen en ook onderweg gaan, maar ja, dit jaar hebben we besloten om niet te gaan. Wil je het adres van Kathy nog ff opschrijven? we willen nog wat opsturen en dit doen naar hun eigen huis. Het is Andy Endre maar verder weet ik het niet en het briefje ben ik kwijt :( fijne dagen nog en geniet er nog ff van

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 28053

Voorgaande reizen:

16 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Mei 2017 een Week Roemenië

05 Mei 2016 - 10 Mei 2016

Korte reis naar Vale Lui Mihai.

16 November 2013 - 23 November 2013

Werkbezoek Roemenen aan Nederland

21 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Mijn 10e reis

Landen bezocht: