Van een wekker en eindelijk zomer - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu Van een wekker en eindelijk zomer - Reisverslag uit Valea lui Mihai, Roemenië van Grietje Mooiweer - WaarBenJij.nu

Van een wekker en eindelijk zomer

Door: Grietje Mooiweer

Blijf op de hoogte en volg Grietje

07 Juni 2013 | Roemenië, Valea lui Mihai

Dag 18 vrijdag 7 juni 2013

Gisteravond ben ik met Areke Wigmans van het Gipsyproject uit eten geweest bij het chauffeurscafé ongeveer 500 meter van mijn huis. We hebben heerlijk kipschnitzel met salade en patat en een ijsje gegeten.

Areke heeft een erg drukke week gehad met elke dag 20 mensen aan de poort voor een gesprek voor kleding voor eten, vooral de zigeuners hebben het momenteel erg arm, Areke krijgt via kerkelijke gemeentes in oa Barneveld, Hardingsveld en Goes, geregeld geld en materialen vooral veel kleding en medicijnen die ze dan kan uitdelen aan de mensen in de buur.

Hier is het eindelijk zomer, vannacht nog wat regen maar vandaag veel zon en rond 30 graden. De lucht zit wel wat donker dus misschien komt er nog wat regen vanavond.Het buitje is inmiddels geweest met wat onweer maar nu schijnt de zon weer. Het is andere warmte als in Nederland minder drukkend warm.

Vanmorgen voor de één na laatste keer naar het Social Centre, de bewoners hebben het goed onthouden en sommigen hadden al tranen in de ogen, een meneer zei dat ik hier maar moest komen werken.

Voor Imre een nieuwe batterij gekocht voor zijn wekker maar ik had al gezien dat die waarschijnlijk kapot was dus bij de chinese winkel een nieuwe gekocht voor omgerekend 3 euro, Hij was helemaal gelukkig met zijn knalgele klokje en extra batterij werd uitgebreid op de arm gezoend en Kussunum Sepén werd wel 4 keer gezegd
.
Vanmorgen had Pirouska pijn in haar been met opstaan, maar toen de dokter kwam was er niets meer aan de hand… dat klinkt heel bekend. Ze hinkte wel een beetje maar gaf niet echt pijn aan. Een andere meneer die op bed ligt heeft ineens pijn aan zijn rechterheup, hij ging naar het ziekenhuis voor een foto. Maar of hij gelijk terugkomt??

Doordat er vorige week een bewoner is overleden en 2 weken geleden een overgeplaatst is naar een Psychiatrisch ziekenhuis, hebben ze de kamers veranderd, wat een herenkamer was is nu een dames kamer geworden, ze verwachten 2 nieuwe dames en dat past beter op die kamer. De verzorgsters maakten ook van alle clienten hun nachtkastjes schoon.Vandaag startte er ook een nieuwe collega.

Voor het laatst een handwas gedaan, mijn uniform was in een mum van tijd droog met de zon erop zonder dat hij in de centrifuge was geweest.

Om 13.00 uur weer bij het Zigeunerproject gegeten. Witte bonen in tomatensaus met brood en augurken. Areke heeft op vrijdag geen spreekuur omdat ze dan om `16.00 uur kinderclub hebben, toch willen mensen hulp, Areke geeft dat over aan haar collega en zegt ook streng dat ze moeten wachten tot maandag.

Moet een beetje wennen aan dat warme weer, heb een siësta gehouden een middagdutje. Later lekker even in het zonnetje gezeten, proberen toch wat bij te kleuren, want in Nederland is het nu ook goed weer.

Morgen hoop ik een dagje naar Satu Mare te gaan, heb contact gezocht met Ds Janos Hyged, om 10.00 uur speelt zijn zoon piano.het is een concert met leerlingen van de muziekschool.

Ook ga ik Jenö en Eszster bezoeken in 2003 zijn zij een week bij mij in huis geweest.toen gemeenteleden uit Satu Mare Elburg bezochten. Ze zijn nu allebei rond de 75. Ds Janos heeft contact met gezocht. Ik ga met een soort taxi.

Zo langzamerhand ga ik beginnen met inpakken, de koffer staat al in de slaapkamer en af en toe leg ik er al wat bij.

Ik heb best veel dingen gezien van de gezondheidszorg hier in Roemenië. Bij thuiskomst een evaluatie maken zodat er mogelijk verbeterpunten worden doorgevoerd. Dat wassen met de washandjes doet nog niet iedereen, a.s. maandag ga ik nog met Marta en de directeur daarover in gesprek. En geef ik ook de handdoeken, die ik gekocht heb.

en goed weekend gewenst allemaal. Met hopelijk mooi weer.
Groetjes van Grietje

  • 07 Juni 2013 - 22:39

    Jolanda:

    Hoi Grietje!

    We hebben erg genoten van je reisverslag en van de foto's. Wat een fantastische foto met meneerPapp!

    Je hebt zeker indruk achtergelaten daar!
    We wensen je vast een goede reis en tot gauw.

    Groetjes van Jolanda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Grietje

Doordat ik een aantal jaren( van 1999 tot 2008) bestuurslid ben geweest van Elburg bouwt Grenzeloos, ga ik nu voor de 10e keer op reis naar Roemenië, nu om daar eens wat langer achter elkaar te zijn en de gezondheidszorg in het land te leren kennen.

Actief sinds 14 Mei 2013
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 28036

Voorgaande reizen:

16 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Mei 2017 een Week Roemenië

05 Mei 2016 - 10 Mei 2016

Korte reis naar Vale Lui Mihai.

16 November 2013 - 23 November 2013

Werkbezoek Roemenen aan Nederland

21 Mei 2013 - 11 Juni 2013

Mijn 10e reis

Landen bezocht: